Bloed, zweet maar SAMEN

Duurzaamheid is voor multinationals als DSM, IKEA en Vodafone tegenwoordig vanzelfsprekend in hun publieke profilering. Een sine qua non. Maar hoe ze daar in de markt invulling aan kunnen geven, is veel minder vanzelfsprekend. Duurzaamheid vraagt om innovatie en die komt vaak uit de hoek van frisse, jonge bedrijven zoals De Vegetarische Slager, Kipster, of Fairphone. De essentiële vraag is dan hoe de samenwerking tussen gevestigde ondernemingen en innovatieve bedrijven meer wordt dan de som der delen.

Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Nationaal en internationaal. In deze meervoudige vorm van samenwerking staat niet alleen het bedrijfsvoordeel voor de partners centraal, maar het streven naar maatschappelijke verandering gericht op een duurzame, rechtvaardige en inclusieve economie. Er komen voorbeelden aan bod van verzekeraars die samenwerken met maatschappelijke vernieuwers én mobiele telefonie operators, maar bijvoorbeeld ook hoe Philips, Unilever en doctHERS in Pakistan de toegang tot gezondheidszorg vergroten én inclusie verhogen.

Nieuwsgierig geworden? Koop hier.

Of lees meer: “Niaga had een geweldig idee om tapijt duurzamer te maken. De ondernemers liepen tegen barrières op, ze kregen de technologie niet opgeschaald. En daar zijn wij toevallig heel goed in. Wij zagen het zitten en zijn erin gestapt.” Lees de coverstory op ManagementSite hier

Of luister hier naar meer. Een goed gesprek, lang en relax. Zonder catch-y sound bites. Over persoonlijke en professionele ontwikkeling en hoe die veel meer samengaan dan we vaak denken. Over waarom jij ook zou moeten willen dat het “de ander” goed gaat. Over “hoe” dan? Over het belang van samenwerken en intentioneel “Inclusief” handelen, in je aankoopgedrag, in je werk. Als persoon en als bedrijf. Over de wens en noodzaak het systeem te veranderen. Over nieuwe manieren van organiseren, en het streven naar impact-maximalisatie.